Jak dbać o klimatyzację

klimatyzacja

Obecnie klimatyzacja stanowi standardowe wyposażenie samochodu, którego zasadniczym zadaniem jest uprzyjemnienie podróżnym podróżowania w najgorętsze dni roku. Zdecydowana większość posiadających ją kierowców, nie byłaby w stanie już zrezygnować z jej dobrodziejstw.

Faktem jest jednakże niestety to, że jak pokazuje rzeczywistość, mało który polski kierowca tak naprawdę wie, jak ją poprawnie eksploatować tak, by długo nam służyła i jednocześnie nie podtruwała nas i naszych pasażerów.

Odrobina historii

chrysler imperial 1957

Pierwsza klimatyzacja samochodowa pojawiła się już dosyć bardzo dawno temu i była wówczas uznawana za udogodnienie będące luksusem najwyższej klasy. Pojawiła się ona w Stanach Zjednoczonych w 1933 roku. Urządzenie to montowano wówczas wyłącznie w najdroższych produkowanych limuzynach. Pierwszy seryjnie produkowany samochód został wyposażony w klimatyzację dopiero dwadzieścia lat później i był to Chrysler Imperial Airtemp.

chrysler imperial klimatyzacja air condition 2
Pierwszy w historii klimatyzator montowany w seryjnie produkowanym samochodzie Chrysler Imperial

Dopiero nie tak dawno temu klimatyzacja w samochodzie przestała być dobrem luksusowym dostępnym wyłącznie dla najbogatszych obywateli. W dzisiejszych czasach jakieś osiemdziesiąt procent produkowanych samochodów ma ją w standardowym wyposażeniu.

Sam układ klimatyzacji jest w swojej budowie dosyć skomplikowanym urządzeniem, które wręcz wymaga właściwego eksploatowania. Klimatyzacja, o którą nie zatroszczymy się właściwie, po pierwsze nie będzie realizowała swojego podstawowego zadania, a po drugie, będzie ona niebezpieczna dla naszego zdrowia.

Jak działa klimatyzacja samochodowa?

klimatyzacja schemat budowa

Mniej – więcej tak samo, jak lodówka czy domowy klimatyzator. Czynnik chłodzący, który ulokowany jest w układzie urządzenia, ochładza nieustannie ciepłe powietrze. Najprościej ująć to można jako wymianę czynnika, czyli przeistaczanie się stanu skupienia czynnika ze stanu ciekłego w lotny. Efektem takiego przejścia jest duże obniżenie się temperatury gazu, a także kolejne przejście czynnika w stan ciekły. Układ klimatyzacji ma to do siebie, że pracuje on w naprawdę bardzo trudnych warunkach: przy sporych różnicach ciśnień, a także zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach.

To także dlatego konieczne jest jego odpowiednie użytkowanie. Jeżeli chodzi o używanie klimatyzacji latem, to należy pamiętać o tym, że wnętrze samochodu zdolne jest nagrzać się nawet do sześćdziesięciu stopni Celsjusza, toteż przed włączeniem układu, należy bezwzględnie samochód przewietrzyć. Wtedy klimatyzacja będzie miała o wiele prostsze zadanie z poradzeniem sobie z ochłodzeniem powietrza i działać będzie ona mogła cyklicznie. Warto mieć na uwadze, że niemożliwa jest stała wymiana czynnika. Jego obieg podzielony jest bowiem na etapy.

Przegląd klimatyzacji

jak dziala klimatyzacja

Jeżeli chodzi o to, jakie są objawy tego, że z naszą klimatyzacją samochodową jest coś nie tak, to z pewnością należą do nich takie symptomy, jak spadek wydajności klimatyzacji, parowanie szyb, wydobywanie się przykrego zapachu. Te objawy są równoznaczne z koniecznością zaprowadzenia samochodu do specjalistycznego serwisu. Standardowe czynności, takie jak chociażby wymiana filtra kabinowego, czyszczenie kanałów dystrybucji powietrza do kabiny, odgrzybienie, skontrolowanie drożności kanału odpowiedzialnego za odprowadzanie skroplin, a także oczyszczanie wlotów powietrza, powinniśmy odnośnie swojej klimatyzacji samochodowej przeprowadzać raz w roku.

Z kolei jeżeli samochód eksploatowany jest w warunkach zwiększonego zanieczyszczenia albo parkuje się go w pobliżu drzew, to wówczas wymianą filtra i czyszczeniem kanałów powinniśmy się zajmować już nie raz, a dwa razy do roku, najlepiej na wiosnę i na jesień. Z kolei co dwa lata powinniśmy oczyszczać klimatyzację z wilgoci i uzupełniać czynnik chłodzący do odpowiedniego poziomu. Raz na trzy lata natomiast zajmujemy się wymianą filtra – osuszacza. Jego cena uzależniona jest rzecz jasna od marki samochodu i kosztować może do czterystu pięćdziesięciu złotych, podczas gdy robocizna może nas wynieść do dwustu pięćdziesięciu złotych.

Trzeba go wymienić za każdym razem, jeżeli w wyniku jakichkolwiek czynności związanych z demontażem lub na skutek kolizji układ klimatyzacji ulegnie otwarciu. Właściwości posiadane przez filtr – osuszacz są na tyle wysokie, iż nowy filtr otwarty z opakowania próżniowego już po trzydziestu paru godzinach traci swoje właściwości. Jeżeli z nawiewów wydobywa się niemiły dla naszego węchu zapach, to najprawdopodobniej oznacza to, że do klimatyzacji wdarł się grzyb. Ten z kolei powodować może alergie i także może podrażniać nasze drogi oddechowe. W takiej sytuacji przydatny okaże się coraz popularniejszy zabieg w postaci ozonowania, który zabija wszelkie gromadzące się w klimatyzacji groźne dla naszego zdrowia organizmy.

Warto nadmienić, że serwisem klimatyzacji powinny się zajmować tylko i wyłącznie wysoko wykwalifikowane placówki, gdyż jest to układ bardzo wrażliwy i złożony. Tylko takie miejsca dysponują odpowiednim sprzętem i właściwie wyszkoloną, zdolną zająć się problemem kadrą. To pozwoli uniknąć wielu błędów i nieprzyjemności w trakcie napraw i zagwarantuje nam to, że nasza klimatyzacja będzie znajdować się we właściwych rękach.

Komentarze

One thought on “Jak dbać o klimatyzację

Comments are closed.