Co zrobić z pękniętą szybą

pęknięta szyba w samochodzie

Przed szybą przednią, zwaną także czołową, stawiane jest bardzo wiele wymagań. Przede wszystkim musi ona zagwarantować kierującemu idealną widoczność. Jej zadaniem jest oferowanie skutecznej ochrony przed wiatrem, deszczem, kamieniami odrywanymi spod kół samochodów i przed owadami. Musi ona być niezmiernie wytrzymała i cierpliwie znieść wiele cykli mycia, uderzeń różnych ciał obcych i pracę wycieraczek.

Szyba przednia narażona jest także na bardzo duże obciążenie termiczne, bowiem zimą podgrzewana jest gorącym powietrzem z nawiewu i symultanicznie chłodzona jest z zewnątrz pędem powietrza. Obowiązujące przepisy homologacyjne wymagają tego, aby szyba przednia była koniecznie szybą klejoną, żeby w razie uszkodzenia nie rozpadała się na drobne kawałki i nie powodowała zagrożenia dla zdrowia i życia osób jadących pojazdem. Generalnie, w zależności od jej kondycji, przednią szybę powinno się wymieniać co jakieś pięć do dziesięciu lat eksploatowania samochodu.

Co zrobić z pękniętą szybą?

typowe uszkodzenia szyby samochodowej

W Polsce kierowcy rzadko stosują się do tej reguły, aczkolwiek w krajach zachodnich jest to jak najbardziej standardowa procedura. W Polsce kierowcy najczęściej zajmują się przednią szybą swojego samochodu dopiero wtedy, gdy dzieje się z nią coś naprawdę bardzo niedobrego lub już po zabraniu dowodu rejestracyjnego.

Czyli wtedy, gdy następuje pęknięcie albo odprysk. Jest to problem, którego nie należy ignorować, bowiem przepisy stanowią dość jasno, że pojazd, który uczestniczy w ruchu drogowym musi być tak skonstruowany, wyposażony i utrzymany, żeby korzystanie z niego zapewniało kierowcy dobrą widoczność, a związek to ma z bezpieczeństwem na drodze i naszym, i innych uczestników ruchu drogowego.

Samochód z przednią szybą, jaka wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości u diagnosty, nie przejdzie okresowego przeglądu. Ponadto, jeżeli złapie nas z pękniętą szybą kontrola drogowa, to nie tylko dostaniemy pół tysiąca złotych mandatu, lecz także zostanie nam skonfiskowany dowód rejestracyjny aż do czasu naprawienia przez nas usterki. Pęknięte szyby mogą nas bowiem oślepiać refleksami świetlnymi, a to powoduje naprawdę duże zagrożenie w ruchu drogowym.

Jak rozpoznać czy nasza szyba kwalifikuje się do wymiany czy jeszcze do naprawy?

Do wymiany szyby kwalifikujemy zawsze wtedy, gdy na szybie pojawiły się pęknięcia w kształcie rysy, a także zawsze wtedy, kiedy szkoda powstała bliżej niż dziesięć centymetrów od krawędzi szyby.

Koszt wymiany przedniej szyby

Wymiana szyby w najtańszym wypadku może kosztować od pięciuset złotych, a w najdroższych przypadkach (na przykład podgrzewane szyby z czujnikami deszczu) może to być nawet koszt rzędu półtora tysiąca złotych lub więcej.

Możemy także zdecydować się na zakup szyby używanej, jednak nie powinna być ona kilkuletnia i wyeksploatowana, a także musi ona doskonale pasować do konkretnego modelu samochodu. W wypadku wymieniania szyby w samochodzie powinniśmy zdecydować się na usługi wyspecjalizowanego warsztatu, a omijać autoryzowane serwisy obsługi naprawdę bardzo szerokim łukiem, gdyż tam za usługę w postaci wymiany szyby zdecydowanie przepłacimy.

Po wstawieniu nowej szyby należy odczekać minimum półtorej godziny, żeby klej mógł się związać. Nie należy także przez minimum dobę myć samochodu z tego samego powodu. Nie wszystkie jednakże, na szczęście, uszkodzenia szyby przedniej od razu kwalifikują ją do wymiany na nową.

Naprawa odprysków szyby samochodowej

Naprawa uszkodzonej szyby

Na szybie mogą pojawiać się różnego rodzaju „pajączki”, „gwiazdki” czy „półksiężyce”. Żadnego z tych uszkodzeń, nawet, jeżeli są one niewielkie, nie można zignorować, gdyż będą się one rozrastać. W końcu podczas jazdy szyba ulega nieustannym naprężeniom i to powoduje rozrastanie się istniejących uszkodzeń szyby. Z czasem każde z nich będzie utrudniać kierowcy prowadzenie auta, a to już jest niezgodne z polskimi przepisami.

Takie ubytki w słoneczne dni rozpraszają promienie słoneczne, co powoduje niebezpieczeństwo na drodze dla nas samych i dla innych kierowców. Poza tym, przy pękniętej szybie nadwozie jest mniej sztywne, co w razie wypadku jest bardzo niebezpieczne. Natychmiastowa reakcja ze strony zwiększa nasze szanse na możliwość naprawienia szyby bez konieczności jej wymieniania.

Wyspecjalizowany warsztat pozbędzie się pęknięć i odprysków, jeżeli ich średnica nie przekracza dwudziestu milimetrów, i jeżeli pęknięcie nie jest dłuższe jak maksymalnie dwadzieścia centymetrów.

Jak wygląda proces takiej naprawy?

Najpierw fachowcy w warsztacie przy pomocy specjalnego sprzętu usuwają wszelkie zanieczyszczenia, wilgoć oraz powietrze. Potem uszkodzenie wypełniają oni wprowadzaną pod ciśnieniem żywicą syntetyczną. Następnie utwardza się ją przy pomocy promieni ultrafioletowych. Naprawa szyby zajmuje mniej niż godzinę i kosztuje od 50 do 150 złotych – wszystko zależy od stopnia uszkodzeń.

Takie działanie przywraca szybie przedniej minimum dziewięćdziesiąt pięć procent oryginalnej wytrzymałości. Ponadto ważne jest też to, że w przypadku naprawy szyby, w odróżnieniu od procesu wymiany, listwy i klipsy pozostawione są w swoich pierwotnych pozycjach. Z kolei przy wymienianiu szyby może nastąpić niejeden problem z ich ponownym wstawieniem w swoje miejsce.

Komentarze