Wymiana oleju

wymiana oleju

Wielu kierowców ma w zwyczaju sądzić, że sprawa regularnej wymiany oleju jest wyłącznie teorią spiskową, skrojoną po to, by producenci olejów mogli się bezczelnie wzbogacać. Jednak regularne wymienianie oleju w samochodzie polecają zarówno producenci samochodów, jak i niezależni eksperci od motoryzacji.

Dlaczego wymiana oleju jest tak istotna?

Wyjaśnienia zacząć należy od tego, po co w ogóle jest olej w silniku. Pierwsza odpowiedź, która na pewno przychodzi na myśl to smarowanie ruchomych elementów. Nie jest to jednakże jedyna rola oleju. Jego rolą jest przede wszystkim chłodzenie silnika. To z tego powodu w silnikach znaleźć można wymienniki ciepła olej – ciecz i chłodnicę oleju. To dlatego niegdyś latem kazano utrzymywać poziom oleju bliski maksymalnemu, zaś zimą – minimalnemu. Teraz nie ma to już tak ogromnego znaczenia, niemniej przed każdą bardzo długą i intensywną trasą warto jest skontrolować poziom oleju i ewentualnie go uzupełnić.

główne właściwości oleju silnikowego

Kolejną istotną funkcją oleju silnikowego jest utrzymywanie silnika w czystości. Jego zadaniem jest zapobieganie odkładaniu się we wnętrzu silnika produktów spalania, jakie w czasie pracy silnika dostają się do oleju. Za utrzymanie tej czystości odpowiedzialne są specjalne środki myjące. W teorii, im tych dodatków więcej i im lepszej są one jakości, tym bardziej perfekcyjnie olej będzie sobie radził z wszelkimi zanieczyszczeniami.

Przede wszystkim chodzi tu o kwaśne pozostałości spalania paliwa. Jeszcze nie tak dawno temu dodatków w olejach dla diesli było o wiele więcej niż dla aut napędzanych benzyną. Teraz jednakże różnice te praktycznie się zatarły i są nieznaczne albo nie ma ich wcale. Podczas eksploatacji maleje zdolność unieszkodliwiania kwaśnych zanieczyszczeń i w najgorszych wypadkach, olej nie ma odczynu zasadowego, lecz kwaśny. Jest to ogromnym niebezpieczeństwem dla silnika. W nowoczesnych olejach ilość dodatków czyszczących jest znacznie mniejsza, jednakże są one bardziej trwałe i lepszej jakości, co spowodowane jest rozwojem stosowanych w tej branży technologii.

Co się dzieje z olejem podczas eksploatacji

Olej należy wymieniać przede wszystkim dlatego, że w trakcie procesu zużywania go, pogarszają się jego właściwości smarne. Zmiany te zachodzą wolniej w wypadku olejów syntetycznych, ale i tak pogarszają się jego możliwości. Z olejem w trakcie eksploatacji dzieje się bardzo wiele. Przede wszystkim dochodzi do wyczerpywania się zasadowości oleju – przyjmuje on siarkę z paliwa, a to daje spadek zasadowości. Z czasem siarka zmienia odczyn oleju na kwaśny, a to z kolei skutkuje korozją, szlamieniem oleju oraz jego żelowaniem.

olej dokładnie wypełnia cały silnik samochodu
olej dokładnie wypełnia cały silnik samochodu

Ponadto, z czasem wyczerpują się dodatki zmieniające lepkość – im dłuższa praca, tym bardziej polimery ścinają się i tracą na swojej długości, a to z kolei prowadzi do tego, że coraz słabiej kontrolują one zmiany lepkości oleju podczas zmian jego temperatury. Poza tym, w miarę upływu czasu wyczerpują się dodatki dyspergujące. Wzrasta wtedy ilość rozproszonej sadzy.

Wyczerpują się także dodatki antypienne, dzięki którym, jak sama nazwa wskazuje, olej nie pieni się w trakcie pracy silnika. Zużywają się również dodatki depresujące – świeży olej cechuje się o wiele niższą temperaturą płynięcia od przepracowanego. Dochodzi też do utleniania się bazy olejowej – prowadzą do tego gorące elementy silnika, a to sprawia, że olej się starzeje.

regularne sprawdzanie oleju
Regularna kontrola poziomu oleju zapewni dłuższą eksploatację silnika

Wyczerpują się także wspomniane dodatki czystościowe, które rozpuszczają osady. Z czasem wzrasta też ilość rozpuszczonego paliwa w oleju i ilość produktów zużycia silnika.

Wracając jednakże do właściwości oleju – co jeszcze się w nim znajduje? Znajdują się w nim także dodatki, których rola polega na walce z wilgocią. A skąd bierze się w silniku wilgoć? Przede wszystkim bierze się ona z powietrza, i to dosłownie.

Woda w silniku

Dzieje się tak dlatego, ponieważ w zimniejsze dni na wewnętrznych częściach silnika po jego uruchomieniu skrapla się para, która następnie miesza się z olejem. Wówczas działać zaczynają emulgatory. Ich zadaniem jest wiązanie wody i z reguły pojawiają się one na korku wlewu oleju.

Zjawisko to nie powinno martwić, ponieważ od pozbycia się tego są demulgatory, których zadaniem jest odparowanie wody. Jest to możliwe wtedy, gdy silnik jest odpowiednio rozgrzany. Jeżeli jeździmy na krótkich dystansach zimą, wtedy środki te nie są w stanie poradzić sobie z wodą, co doprowadza do odkładania się szlamu oraz nagarów.

Komentarze