Ustawienie geometrii kół

Zbieżność kół

Jednym z najistotniejszych układów w całym samochodzie jest układ kierowniczy. Od niego właśnie zależą takie kluczowe czynniki, jak bezpieczeństwo jazdy czy precyzja prowadzenia auta. Z tego też względu tak ważne jest prawidłowe ustawienie geometrii wszystkich kół samochodu.

Czym jest w ogóle geometria kół?

To parametry, które określają położenie oraz ruch koła w trakcie jazdy. Decyduje ona o stabilności samochodu oraz jego kierowalności. Jej ustawienie definiuje przenoszenie sił między oponami i podłożem. Ma stanowić kompromis między możliwością spokojnego poruszania się po prostej oraz możliwością dobrej jazdy po zakrętach.

Jak to ma w praktyce wyglądać?

Otóż, gdy samochód porusza się po prostej, to ustawienie kół powinno być takie, żeby utrzymywało samochód stabilnie w jednym kierunku oraz miało najmniejsze opory toczenia. Płaszczyzny obrotu kół powinny być równoległe do osi pojazdu. Natomiast w wypadku, kiedy samochód porusza się po łuku, to zależy nam na tym, żeby każde koło poruszało się innym promieniem – promień ten ma być większy dla kół zewnętrznych i mniejszy dla wewnętrznych. Opona cały czas musi stykać się z podłożem. Siły znoszenia w trakcie jazdy po łuku nie mogą sprawiać, że opona będzie tylko częściowo stykać się z drogą – doprowadza to do niepełnego wykorzystania przyczepności opony.

efekty błednego ustawienia geometrii kół

Jeżeli chodzi o najważniejsze parametry geometrii, to na pewno jest nią zbieżność.

To zależność wzajemnego ustawienia kół tylnych i przednich. Jeżeli spoglądamy na samochód z góry, to możemy odnosić wrażenie, że koła są ustawione względem siebie absolutnie równolegle. Tak naprawdę wcale tak nie jest. Kąt zbieżności tak naprawdę wynosi bowiem od plus trzech do minus trzech stopni. Jeżeli wynik jest dodatni, to koła są zbieżne. Zaś gdy ujemne – to wówczas mówimy, że koła są rozbieżne. Spotkać się także można z określeniem dodatniej albo ujemnej zbieżności. Jeżeli mamy samochód o przednich kołach zbieżnych, to będzie on bardzo stabilny w trakcie jazdy na wprost. Spokojnie utrzyma kierunek jazdy, ale będzie powoli wchodzić w zakręty. Natomiast rozbieżne ustawienie kół sprawia, że niezbędna jest częsta korekta w trakcie jechania prosto. Zaleta tego ustawienia jest z kolei taka, że samochód będzie znacznie szybciej reagował na zmianę toru jazdy, co jest bardzo przydatne przy pokonywaniu serii zakrętów.

Zbieżność kół reguluje się poprzez odpowiednie ustawienie drążków kierowniczych.

W przypadku najnowocześniejszych samochodów, często jest to w ogóle jedyny parametr auta, który można regulować. Jest to istotne, ponieważ to właśnie od zbieżności kół zależą stabilność prostej jazdy, zużycie opon i opory toczenia.W wypadku napędu na przednie koła, zbieżność może przyjmować wartość dodatnią, ujemną albo zerową. Z kolei w wypadku napędu tylnego może być ona wyłącznie dodatnia.

Kolejny ważny i związany z kołami parametr geometrii to kąt pochylenia kół. Tutaj także mamy do czynienia z dwoma ustawieniami. Może być ustawiony tak zwany negatyw, jeżeli koła są ustawione górną krawędzią do środka samochodu albo pozytyw, jeżeli ustawienie kół kształtem przypomina literę „V”. W wypadku, gdy posiadamy w samochodzie napęd na tylne koła, to przy sztywnej osi kąt pochylenia jest równy zeru stopniom. Z kolei przy układzie wahaczowym występuje nieznaczne ujemne pochylenie. Pochylenie ujemne jest jednocześnie najbardziej pożądanym ustawieniem. Faktem jest, że koła tak ustawione przy jeździe prosto nie stykają się w całości z podłożem, lecz po wejściu w zakręt koła przylegają do nawierzchni całą swoją szerokością. W znacznym stopniu polepsza to przyczepność auta i dlatego też ustawienie takie jest bardzo często stosowane. Jeszcze większy negatyw ustawiany jest zazwyczaj w samochodach wyczynowych, dla których przyczepność jest czynnikiem najbardziej istotnym.

Pochylenie kół zazwyczaj jest parametrem, którego się nie ustawia. Samochód powinien utrzymywać ustawienia dane przez producenta. Jeżeli tego nie robi, to wówczas należy wymienić te części, które powodują niewłaściwe ustawienie.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *