Samochód z turbiną

samochód z turbiną turbosprężarka

Silniki nowych samochodów bez względu na liczbę cylindrów i pojemności coraz częściej wyposaża się w doładowanie, którego najpopularniejszą formą w dalszym ciągu jest turbosprężarka. Dzisiejsze technologie skorelowane z produkowaniem silników pozwalają na wyciągnięcie z nich maksimum mocy przy jednoczesnym zużyciu akceptowalnej ilości paliwa.

Więcej mocy

Montaż turbosprężarki jest właśnie jednym ze sposobów na zwiększenie mocy naszego silnika. To bardzo przydatny mechanizm, jednakże wymaga on wyjątkowej ochrony i właściwej eksploatacji. Turbosprężarka to część silnika, jaka została stworzona w celu osiągnięcia kompromisu pomiędzy poprawieniem mocy silnika, a zmniejszeniem jego masy i zużycia paliwa. Budowa turbosprężarki umożliwia zwiększenie ciśnienia powietrza wchodzącego do silnika z wykorzystaniem energii wydalanych spalin.

budowa wnętrze turbo
Samochód z turbosprężarką. Budowa i wnętrze turbosprężarki. 

Jak działa turbina?

Cały mechanizm oparty jest na dwóch kluczowych częściach. Są to turbina i sprężarka, które montuje się na jednej osi. Działa to w ten sposób, że gazy wylotowe skierowane na turbinę napędzają wirnik sprężarki, która kieruje wtedy do cylindra więcej powietrza. Wówczas do każdego z cylindrów trafia większa ilość tlenu, który pozwala spalić większą ilość paliwa w komorze, co z kolei przekłada się na moc silnika.

shemat turbiny
uproszczony shemat działania turbiny

Na samym początku turbosprężarki montowano tylko i wyłącznie w samochodach sportowych, by zwiększyć moc silnika, zachowując jednocześnie jak najlżejszą konstrukcję pojazdu. Powodami, dla których jest ona obecnie montowana w samochodach osobowych są ekonomia oraz ekologia. To dlatego, że skutkiem zamontowania turbosprężarki jest mniejsze zużycie paliwa przez samochód. Turbodoładowanie jest także popularne w dieslach, które musiałyby mieć o wiele większą masę i ciężar, żeby otrzymać osiągi porównywalne do samochodów benzynowych o identycznej pojemności.

Eksploatacja turbosprężarki

Warto mieć na uwadze, że turbosprężarka stanowi niesamowicie skomplikowany mechanizm, który non-stop narażony jest na wysoką temperaturę i na działalność znacznych sił. Wirnik turbiny wykonuje do 200 000 obrotów na minutę, zaś spaliny w silnikach osiągają temperaturę około dziewięciuset stopni Celsjusza. W związku z tymi faktami bezwzględnie trzeba stosować się do wymogów producentów odnośnie typu oleju stosowanego do silnika.

 

łopatki turobsprężarki
nowe/zregenerowane łopatki turobsprężarki
uszkodzone łopatki turbosprężarki
zużyte i uszkodzone łopatki turbosprężarki

Odpowiednie smarowanie zapewnia turbosprężarce właściwe działanie, lecz wiąże się to z kilkoma zasadami, gwarantującymi dobre warunki działania w silniku. Przede wszystkim, należy stosować wyłącznie oleje najwyższej jakości. Po tym, jak uruchomi się silnik z turbosprężarką, należy go moment rozgrzać na jałowym biegu, żeby olej silnikowy mógł dotrzeć wszędzie, szczególnie do turbiny.

Jeżeli chcemy, żeby nasza turbina była sprawna przez wiele lat, to nie możemy pozwolić na to, żeby nagle gasić silnika na wysokich obrotach.

Zanim wyłączymy silnik, szczególnie jeżeli dzieje się to po długiej i dynamicznej jeździe, trzeba wyhamować turbiny, przełączając silnik na bieg jałowy. Ponadto, należy także pamiętać o regularnym wymienianiu filtra powietrza, żeby zapobiegać dostawaniu się pyłów do wnętrza silnika i turbiny. Trzeba też dosyć często kontrolować poziom i stan oleju silnikowego, ponieważ to właśnie od jego pracy zależy bezpieczeństwo i stan turbosprężarki – zanieczyszczenia w oleju albo też jego niski poziom mogą doprowadzić do zniszczeń turbiny albo do zatarcia silnika.

To, że turbosprężarki są coraz bardziej powszechne w dzisiejszych samochodach sprawia, że nawet kupując używany samochód, mamy ogromne szanse na spotkanie się z tym mechanizmem. Na co wtedy zwracać szczególną uwagę? Sygnałem świadczącym o tym, że z turbiną samochodu jest coś nie tak, jest duże zużycie oleju i niska moc, co niestety ciężko jest zweryfikować jeszcze przed zakupem. Pomóc nam nieco mogą oględziny samej turbosprężarki. Powinna ona wzbudzić nasze podejrzenia zarówno wtedy, gdy będzie zbyt brudna, jak i wtedy, gdy będzie sterylnie czysta.

zmienna geometria turbina
Uszkodzeniu w turbinie ulegają również łopatki. Najtrudniejsze do naprawy są te o zmiennej geometrii które są jeszcze efektywniejsze niż standardowe rozwiązania. 

Jeżeli jednak kupimy samochód i dopiero wtedy okaże się, że turbina jest niesprawna, to jeszcze nie jest to powodem do rwania włosów z głowy. W stanowczej większości przypadków wystarczająca okazuje się regeneracja turbiny z użyciem specjalistycznych narzędzi. Kosztować to może od siedmiuset do półtora tysiąca złotych. Jeżeli turbina niestety nie nadaje się do regeneracji, to wówczas możemy albo kupić nową, albo regenerowaną. Często także możemy się spotkać z sytuacją, że nie tylko właściciele aut nie posiadają elementarnej wiedzy na temat turbin, lecz nie mają jej także rzekomi fachowcy. W wypadku awarii, często usuwają oni jej skutki, cały czas pozostawiając w samochodzie jej przyczyny.

Trzeba też dosyć często kontrolować poziom i stan oleju silnikowego, ponieważ to właśnie od jego pracy zależy bezpieczeństwo i stan turbosprężarki – zanieczyszczenia w oleju albo też jego niski poziom mogą doprowadzić do zniszczeń turbiny albo do zatarcia silnika.

Warto zatem wydać trochę więcej na naprawę i udać się do lepszego warsztatu, ażeby mieć gwarancję tego, że proces naprawy zostanie przeprowadzony w sposób właściwy i żeby nie wymagał on wkrótce powtórki z rozrywki. Jeżeli zapłacimy za naprawę dwa razy, to siłą rzeczy i tak zapłacimy więcej. Nie ma zatem sensu skąpić i zbytnio oszczędzać, ponieważ źle skończy się to zarówno dla nas, jak i dla naszego samochodu. Na turbinę nie ma co żałować.

Komentarze