Prawidłowe ustawienie zbieżności

głowica zbieżność kół

Zapewne niejeden kierowca w trakcie swojej przygody z motoryzacją zdążył już usłyszeć takie pojęcie, jak geometria kół. Nie każdy jednakże tak naprawdę wie, co to pojęcie w ogóle oznacza i co się z nim wiąże. Dla zrozumienia, co to znaczy, najważniejsze jest uświadomienie sobie tego, jak ustawiane są w samochodzie koła.

Prawidłowe ustawienia geometrii kół w samochodzie

Zbieżność kół

Najistotniejsze parametry ustawienia kół to ich zbieżność, kąt pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Co jednakże te sformułowania oznaczają? Zacznijmy od pojęcia zbieżności. Można je najprościej określić stwierdzając, że to wartość, która precyzuje położenie przednich i tylnych kół samochodu wobec siebie. W przypadku, gdy koła skierowane są na zewnątrz, wartości te mają charakter ujemny. Z kolei w wypadku, gdy koła skierowane są do wewnątrz, to mają charakter dodatni.

Kolejnym ważnym pojęciem jest kąt pochylenia kół, zwany również kątem nachylenia. Co to jest? Otóż, kiedy spoglądamy na nasz samochód z przodu albo z tyłu, to jest to kąt, który dostrzegamy pomiędzy pionem i płaszczyzną koła. W sytuacji, gdy koło pochylone jest na zewnątrz, to wtedy kąt pochylenia określamy jako dodatni. Natomiast, gdy koło pochylone jest do wewnątrz, to wtedy kąt klasyfikujemy jako ujemny.

geometria kół samochodu

Najczęściej koła tylne, które napędzają oś sztywną, mają kąt nachylenia wynoszący zero stopni zaś koła, które prowadzone są na wahaczach, mają nieznaczne położenie ujemne. Jeżeli ustawiamy geometrię kół, to musimy także zwrócić uwagę na kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Jest to kąt zawarty między sworzniem zwrotnicy, a prostą pionową koła, widoczny, gdy na samochód patrzymy z przodu albo z tyłu. Warto jednakże zauważyć, że jeżeli mamy do czynienia z nowszymi samochodami, to mamy tam do czynienia ze sworzniami kulistymi, które zastępują sworznie zwrotnicy. Wtedy dla takiego pomiaru tworzona jest linia, która przebiega podczas skrętu przez oś obrotu sworzni.

Odległość punktów, jakie stworzyło przejście przez płaszczyznę jezdni osi – pochylenia koła oraz i sworznia zwrotnicy – nazywa się promieniem zataczania. W wypadku, gdy punkt przecięcia wspomnianych osi położony jest poniżej płaszczyzny jezdni, to promień zataczania określamy jako dodatni, a gdy powyżej, to jako ujemny. Sprecyzować należy także to, czym w ogóle jest kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Gdy patrzymy na samochód z boku, to wówczas dostrzegamy kąt zawarty między osią sworznia zwrotnicy, a prostą pionową koła. Jeżeli punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt styku opony z podłożem, to stwierdza się w tym kącie wartość dodatnią. W wypadku odwrotnym kąt ma wymiar ujemny i nazywa się go opóźnieniem osi sworznia zwrotnicy.

Jeżeli chodzi o to, jak dokonuje się ustawienia geometrii kół, to robi się to za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także dokręcając albo odkręcając śruby, które mocują wahacz.

Pomiar geometrii kół

Cena za ustawienie zbieżności

Cena takiego zabiegu uwarunkowana jest klasą samochodu i może wynosić od pięćdziesięciu do dwustu złotych. Sytuacja jest inna, jeżeli posiadamy nowszy samochód, cechujący się skomplikowanym napędem i zawieszeniem – wtedy za usługę możemy zapłacić aż kilka tysięcy złotych.

Pierwsze oznaki źle ustawionych kół

Jak poznać, że geometria kół jest źle ustawiona i że trzeba się wybrać do mechanika? Jednym z takich symptomów jest ściąganie auta. Jak sprawdzić czy tak się dzieje?

Jeżeli dostrzeżemy w trakcie jazdy na równej drodze, że auto zaczyna samo skręcać, gdy puścimy kierownicę, to znaczy to wtedy, że auto ściąga. Można wtedy uznać, że najprawdopodobniej winę za to ponosi niewłaściwe ustawienie kąta pochylenia kół. Chociaż w przypadku starszych samochodów może to być również krzywo przykręcona kierownica.

Następnym symptomem złego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja pojazdu na ruchy wykonywane kierownicą. Jeżeli podczas przebywania zakrętów słyszymy, że opony piszczą, to także jest to przesłanka do tego, aby pójść z naszym samochodem do serwisu. Zaleca się to także w przypadku, gdy podczas najechania na krawężnik albo na przykład na dziurę przy prostych kołach dostrzegamy gwałtowną zmianę położenia kierownicy.

Komentarze

One thought on “Prawidłowe ustawienie zbieżności

  1. Jeszcze nigdy nie miałem prawidłowo ustawionej zbieżności, za każdym razem wychodziły minimalne, ale jednak odchylenia. Czy takie zachowanie jest w normie?

Comments are closed.