Dobry mechanik to podstawa

Dobry mechanik to podstawa

Ze smutkiem należy stwierdzić, że polskie warsztaty samochodowe raczej nie cieszą się nieposzlakowaną opinią. Często bywa, że dodatkowo wybieramy ten warsztat, który jest po prostu tańszy. To znów przekłada się (niestety) na jakość realizowanych usług. A wszystko to ma bezpośredni wpływ na to jak w warsztacie traktowane są nasze samochody.

Dobry mechanik to podstawa

Obwinić za to można przede wszystkim brak kompetencji i niedouczenie wielu tak zwanych „fachowców”. Potrafią oni wykonywać jedynie najbardziej podstawowe czynności naprawcze i zdzierać pieniądze z klientów. Rzecz jasna, wśród mechaników można także znaleźć solidne i w pełni rzetelne osoby, które dbają o dobre imię swojego warsztatu. Osoby nierzetelne stanowią margines, ale paradoksalnie bardzo łatwo jest na nie trafić.

Jak więc działać, żeby trafić na dobrego mechanika?

Najlepiej jest rzecz jasna skorzystać z usług takiego mechanika, jakiego z doświadczenia polecą nam dobrzy znajomi (choć równie często polecają oni najtańszego, a niekoniecznie najlepszego). Jednak także prawdą jest, że nie każdy takie znajomości posiada, w związku z czym niektóre osoby muszą radzić sobie na własną rękę. Dlatego też warto jest nauczyć się rozpoznawać dobre warsztaty od warsztatów złych. Już na etapie prowadzenia przez mechanika wstępnej rozmowy z klientem, rozpoznać możemy to czy dany zakład jest dobry, czy też nie. Jeżeli osoba, z którą rozmawiamy, jest naprawdę profesjonalna, to zrobi ona w trakcie rozmowy więcej niż tylko umówienie terminu wizyty w danym warsztacie.

mechanik rozmowa z klientem

Profesjonalista przeprowadzi rzetelny i rzeczowy wywiad z klientem. Będzie on zadawał celowe i sensowne pytania odnośnie przeszłości samochodu. Będzie też zadawał pytania na temat tego, w jakich warunkach eksploatujemy samochód, włączając w to informacje na temat naszego stylu jazdy i jego specyfiki. To te pytania właśnie mają naprowadzić profesjonalistę do sedna i istoty zaistniałego problemu. Ustalenie okoliczności wystąpienia w naszym samochodzie  awarii pozwoli mechanikowi lepiej i sprawniej przygotować się do jej zlikwidowania. Na termin naprawy powinniśmy tak naprawdę umówić się z mechanikiem po przeprowadzeniu wstępnych oględzin. Ogromną rolę powinien dla fachowca odegrać także wywiad środowiskowy przeprowadzony z właścicielem, ponieważ jedynie on, znając własne auto i jego historię, zdolny jest wymienić wszystkie potencjalne przyczyny jego nienaturalnego zachowania spowodowane okolicznościami eksploatacji, czym ułatwia pracę mechanikowi. Dopiero po tym, jak określi się zakres wymaganych prac, przejść będzie można do określenia czasu niezbędnego na realizację naprawy oraz podliczania związanych z tym kosztów, w które wkalkulowane są ceny części zamiennych i opłata za robociznę.

Należy również liczyć się z tym, że w trakcie pobytu w warsztacie mogą zaistnieć nowe usterki lub inne niepożądane rzeczy, przed którymi nie jesteśmy w stanie się uchronić.

Ustal warunki pracy

Stanowcza większość z nas, gdy oddaje samochód do mechanika, robi to bez większych formalności. Zakładamy, że nikt nam u mechanika samochodu nie „zwinie”. Ale może wziąć sobie nasze auto na chwilową przejażdżkę. Należy również liczyć się z tym, że w trakcie pobytu w warsztacie mogą zaistnieć nowe usterki lub inne niepożądane rzeczy, przed którymi nie jesteśmy w stanie się uchronić.  Z tego też powodu każdy szanujący się zakład przed przyjęciem samochodu pod swoje skrzydła, spisuje z klientem specjalny protokół, w którym zawarte są wszystkie informacje na temat aktualnego stanu auta z jego uszkodzeniami, otarciami, zawartością, przebiegiem i stanem baku.

Dodatkowo do takiego protokołu wpisuje się także zakres planowanych do przeprowadzenia napraw oraz przybliżoną cenę koniecznych do wykonania usług. To pozwala uniknąć wielu kłopotów w przyszłości. Niestety  żaden zakład przed rozebraniem samochodu na części pierwsze nie jest w stanie przewidzieć czy nie wystąpiły jeszcze jakieś inne usterki, o których nie było wiadomo przedtem. Jeżeli już taka sytuacja zaistnieje, to dobry mechanik przed rozpoczęciem dalszych, nieplanowanych prac naprawczych, powinien skonsultować się z klientem, a nie podejmować się napraw bez jego zgody. Samochód to wartościowy przedmiot i powinniśmy otaczać go troską także wtedy, gdy zabieramy go do mechanika. Nie powinniśmy oszczędzać na jakości napraw.

Komentarze