Automatyczna skrzynia biegów

Kłótnia odnośnie tego czy lepsze są skrzynie manualne, czy skrzynie automatyczne jest stara jak świat. A przynajmniej równie stara jak skrzynie automatyczne. Na ich temat zdążyło już powstać wiele niekoniecznie sprawiedliwych mitów. Producenci samochodów w ogóle zdają się jednak nimi nie przejmować i cały czas pracują nad ulepszeniami dla swoich projektów.

W związku z tymi działaniami, komfort kierowców posiadających automatyczne skrzynie biegów uległ znacznemu podwyższeniu się. Nie zmienia to jednakże wynikającego ze statystyk faktu, że automatyczne skrzynie biegów nadal są i w Polsce, i w Europie zdecydowaną rzadkością. Z kolei w Stanach Zjednoczonych proporcje są wręcz odwrotne – blisko 90 procent jeżdżących po szosach samochodów posiada automatyczne skrzynie biegów. Związane jest to z tym poniekąd, że Amerykanom do niedawna nie przeszkadzała paliwożerność automatów, jako że do momentu drastycznych podwyżek sprzed kilku lat, benzyna była o wiele tańsza niż w Europie.

Jak to rzeczywiście jest z tym zużyciem paliwa?

Rzeczywistość jest taka, że nowoczesne konstrukcje automatyczne nie są tak paliwożerne jak onegdaj. Dużo też zależy od naszych przyzwyczajeń i od naszego stylu jazdy. Wiele nowoczesnych modeli oferuje też zresztą różne tryby jazdy – jedne są bardziej, inne mniej ekonomiczne. Za funkcjonowanie tych skrzyń odpowiada komputer, który robi wszystko, by dopasować obroty tak, żeby jazda była możliwie najbardziej i ekonomiczna, i dynamiczna. Działają one w ten sposób, żeby kierowca zawsze czuł, że na przykład w razie konieczności wyprzedzania, jego samochód będzie dysponował odpowiednią mocą. Zatem pomyślmy jak interesująca może być budowa automatycznej skrzyni biegów.

Bezstopniowa przekładnia automatyczna CVT

CVT automatyczna skrzynia biegów

Dla tych kierowców najciekawszym rozwiązaniem byłoby zdecydowanie się na samochód wyposażony w bezstopniową przekładnię automatyczną CVT. Ta przekładnia pozwala na utrzymanie obrotów silnika na stałym poziomie, bez względu na aktualną prędkość samochodu. Dzięki niej samochód przyspiesza w sposób równomierny, co w oczywisty sposób przekłada się na komfort jazdy, ponieważ oferuje ogromną pewność w prowadzeniu samochodu.

Kierowcy odnośnie automatycznych skrzyń biegów często boją się tego, że nie mają pełnej kontroli nad biegami pojazdu. Zdecydowanie wolą mieć możliwość decydowania o tym, na którym aktualnie jadą biegu. I to mimo tego, że sami muszą przyznać, że jeżeli chodzi o jazdę po mieście, to samochód z automatyczną skrzynią biegów okazuje się o wiele wygodniejszym wyjściem. Skrzynia manualna okaże się lepsza wtedy, gdy lubimy jeździć dynamicznie i nieco na drodze poszarżować.

Co jednak robić, gdy jako kierowcy lubimy łączyć jedno z drugim? Cóż, wówczas dobrym rozwiązaniem okazuje się nowoczesna automatyczna skrzynia biegów, umożliwiająca ręczną zmianę biegów przy pomocy umieszczonych przy kierownicy przekładni.

Budowa automatycznej skrzyni biegów

budowa automatycznej skrzyni biegów
Podczas targów ProfiAuto Show w Katowicach pokazana była budowa automatycznej skrzyni biegów w przekroju wzdłużnym (kliknij by powiększyć)

Automatyczna skrzynia biegów – usterki i serwisowanie

Pokutują także jeszcze liczne mity na temat awaryjności automatycznych skrzyń biegów. W dzisiejszych jednakże czasach stosowane przez producentów samochodów rozwiązania technologiczne gwarantują skrzyniom bardzo długą sprawną pracę. Przy zachowaniu prawidłowych zasad użytkowania samochodu naprawy są naprawdę bardzo rzadkie, a serwis z reguły polega jedynie na wymianie oleju w skrzyni biegów.

Trzeba tylko pamiętać o tym, że samochodu z automatyczną skrzynią biegów nie wolno uruchamiać przez holowanie albo pchanie. Potrzebny do rozruchu jest drugi akumulator i specjalne przewody. Jeżeli zatem zdecydowaliśmy się na to, że będziemy jednak prowadzić auto o automatycznej skrzyni biegów, a nie o manualnej, to musimy się zatem najpierw dowiedzieć tego, jak się je w ogóle prowadzi. Na szczęście przeniesienie się z ręcznej na automat jest całkiem łatwe i bezstresowe.

Odwrotnie bywa już o wiele gorzej. Zresztą większość kierowców, która zdążyła już zasmakować automatu, nie ma najmniejszego zamiaru wracać na skrzynię manualną. Zanim się jednakże już na dobre przesiądziemy, musimy najpierw dobrze zaznajomić się ze znaczeniem symboli na wybieraku. 

Symbole automatycznej skrzyni biegów

automatyczna skrzynia biegów
Oznaczenia P R N D i S są często spotykane wśród skrzyń automatycznych, ale w zależności od modelu mogą się różnić.
  • „P” wybieramy wtedy, gdy parkujemy. Wówczas koła samochodu zostają zablokowane. Robimy to zatem dopiero wtedy, gdy pojazd już stoi. Gwałtowna zmiana na pozycję „P” w trakcie jazdy grozi uszkodzeniem przekładni i gwałtownym hamowaniem kół. W praktycznie każdym samochodzie z automatyczną skrzynią biegów silnik da się uruchomić jedynie wtedy, kiedy skrzynia jest w pozycji „P” albo „N”.
  • Kolejny tryb to „N” od neutral, czyli bieg jałowy. Koła nadal nie są napędzane przez silnik, jednakże mogą się one swobodnie obracać. Absolutnie nie włączamy tego biegu w trakcie jazdy. Tryb ten cechuje się bardzo niskim ciśnieniem oleju, co pogarsza skuteczność smarowania silnika w konsekwencji prowadząc do szybkiego zużycia, a nawet zatarcia tłoków w bloku. Zdecydowanie nie ma sensu włączanie luzu na niedługich postojach. Lepiej dla naszej skrzyni jest przytrzymać samochód hamulcem. W trybie tym można przetaczać samochód, jednakże mowy nie ma o długim holowaniu. Co więcej, pewnych samochodów wcale nie wolno holować.
  • Kolejne tryby to „2” oraz „3”. Nadają się one przede wszystkim do jazdy w górach. Są one przeznaczone do hamowania silnikiem. Kolejny bieg, „R”, to bieg wsteczny. Jego także absolutnie nie włączamy w trakcie jazdy. 
  • „D”, czyli „drive”, służy do jechania naprzód. Przełożenia zmieniają się automatycznie, w zależności od siły wciskania pedału gazu przez kierowcę i od aktualnego obciążenia silnika. Zanim przestawimy bieg na „D”, musimy wcisnąć hamulec, żeby przypadkiem auto gwałtownie nie ruszyło do przodu. Jeśli włączamy „D”, to powinniśmy dopilnować tego, by w tym momencie silnik pracował na wolnych obrotach.
Komentarze